Thursday, December 16, 2010

Cara-cara bermain paintball #2

Sambungan cerita paintball last entry hari tu yerr..

okk, kalau korang nak tau permainan paintball nih ada pelbagai. ada yang jenis combat dalam hutan ala2 tentera gitu. ada yang main dalam padang macam yang aku main hari tu. Ada beberapa paintball park yang agak famous kat klang valley nih, seperti rimba harmonis, tanamera, canyon damansara.
kalu macam company event, buat kat Padang Astaka, PJ nih aje la. maybe tempat untuk para beginner main (macam aku)..hehehe..masa kiteorang main tuh ada jugak team dari Standard Chartered staffs. meriah jadinyer tempat tu.

ok berbalik kepada cite paintball..

aku cite bab aku main tu aje la, cara permainan kat tempat lain tu aku tak tau. if ada rezeki aku, aku nak try jugak main kat rimba harmonis. kawan aku cakap sangat best! :)

ok, first permainan adalah speedball. speedball nih kite berlawan dgn pihak lain. dalam satu permainan tuh kena ada 5 org untuk setiap team. so strategi team aku, 4 lelaki & 1 perempuan. memula, setiap pasukan akan diberi topeng muka & senjata (bersama 100 biji peluru). topeng muka ini WAJIB pakai semasa di dalam padang. dilarang sama sekali untuk buka. even kite telah ditembak "mati" oleh pihak lawan, kite tidak boleh buka topeng nih, cos takut ada peluru sesat kena mata..huhuhu..leh buta tau! if ada teammate yg bukak topeng nih automatic disqualified dari game. pihak lawan dapat la menang free. kalau pemain perempuan akan kasik body pad utk cover dada kite..heheheh, asset mahal tuh, so kena jaga (tapi itu optional), tak pakai pun takper..hehee, aku dgn beraninyer tak pakai..rimas! itu pasal tak berani nak lari2..dok diam belakang bunker aje..hahahha :P
ini dia topeng muka & body pad yang wajib pakai
nanti kena peluru sesat. Bahaya koo!

setiap pasukan dibahagikan kepada 2 bhgn. macam bola sepak tu. nak mendapatkan kemenangan, salah sorang dari team kena sentuh palang besi pihak lawan. once berjaya di touch oleh pihak lawan terus game over.kira menang dah la tu. tapi if tak berjaya di sentuh dalam masa 5 minit, permainan di kira seri.
Sorok belakang bunker okk.. :P

setiap ahli yang tinggal (tak mati ditembak) ada point di beri. itu pasal lagi ramai mati ditembak lagi senang la nak menang. hehehe, memang la kan? senang nak lari ke palang lawan if jalan sudah clear.
ini gaya PRO..brother ni memang terrerrr!

oh, dalam padang tu nanti ada referees akan jaga. Setiap ceruk ada referee, if kite kena tembak dia akan jerit and pegi kat kite suruh ke tepi. kena angkat tangan macam surrender tuh utk inform pihak lawan yang kite dah "disingkirkan". Ciri2 kite dah disingkirkan apabila ada kesan warna/tembakkan di baju/topeng/seluar kite (mana2 bahagian badan). Warna pellet kiteorang hari tuh kaler oren. itu pasal company kasik t-shirt kaler hitam, senang nak nampak bekas kaler oren tu..cessss!
ini referee ensemmm, badan semua tegap2. referee yg pro jugakk

ok itu speedball, satu lagi cara adalah shooting target. kebanyakkan team kasik kat orang perempuan aje la main. dok statik kat tempat tu, then shoot kat target merata2 diletakkan di dalam padang tuh. halangan2 ialah bunker2 tu jugak. aim btul dapat la point. di beri masa seminit utk habiskan 10 bijik peluru. Ada 2 cara jugak:-

1st - berdiri statik kat tempat tuh sampai abis 10 peluru
2nd- bergerak ke setiap point2 yang di tanda, selepas berjaya menembak sasaran. ada 5 check point. aku berjaya bergerak sampai 3 check point..hehehe..hebat jugak aku nih!hehehe..dalam masa seminit jugak dengan 10 biji pellet.

ok, itu aje yang aku main hari itu. rasa macam tak puas amat! kalau ada geng & masa, rasa macam nak main lagi. :D InsyaAllah..

anyway korang, paham tak aku explain nih? hahaha, if ala2 pening, sila tanyer (cehh, mcm expert aje aku nih) hehe..aku tak reti pulak nak explain dengan terang2..sorryyyy if tak paham yerrr..saya pun budak baru belajar. if ada salah explain ke inform ek :P kite share experience sama2 :)
Pix together2 after dapat medal & hamper

nota kaki: teringin rasa kena tembak, ada tanda splash oren kat badan. camne yer rasa, sakit kah?? :P

0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio