Tuesday, January 31, 2012

Cara-cara mendidik anak kecil (2 tahun ke 10 tahun)

Last 2 entry aku ada copy paste artikel dari Prof Dr. Rozieta Shaari kan? Aku ada add dia dalam FB aku. Sebab aku rasa info2 dan tip2 yang Prof nih kasik sangat2 berguna utk aku.
Semalam aku ada tanyer dia cmne aku nak control dan didik anak dara aku yang baru nak masuk usia 2 tahun tu. Lately nih, sejak dia pandai bercakap nih dan makin bijak dalam segala hal, dia makin kuat melawan dan buat2 benda yang aku susah nak control. Aku selalu menggunakan perkataan NO pada dia..aku takut menjadi kesan negatif pada diri Tia bila besar nanti. As Prof nih cakap, banyakkan perkataan positif like YES to our kids, so that dia sentiasa berfikiran positif dan berkeyakinan bila besar nanti.
Jadinya, aku tanye la Prof lebih lanjut macamane cara aku nak respon yg positif pada anak2 aku nanti. dalam masa yang sama aku takder la emosi melampau sampai aku kena pukul/cubit dia. Tipu la kalau aku tak rasa menyesal lepas aku pukul dia..seriyess aku akan rasa bersalah..aku keksg pukul dia dalam keadaan marah dan tertekan. Kesian dia bila dok meraung2 lepas tuh. Walaupun aku akan pujuk dia balik, tapi aku takut akan ada kesan negatif dalam diri Tia nanti.
Even Abah aku pun tak suka aku & kakak mendidik anak2 dgn cara memukul. Sebab abah aku tak penah pukul kiteorang, cuma sekali aje dia penah pukul aku kat punggung sebab aku tak nak solat. haha, ok masa tuh baru dalam 11/12 tahun yerr..dan aku penah nampak abah aku pukul adik aku pun sebab adik aku ponteng kelas mengaji, masa tuh adik aku berumur 12 tahun gak. sekali tuh aje abah aku penah pukul aku, aku ingat sampai sekarang. Bayangkan kalau aku pukul tia banyak kali, mesti benda tuh akan jadi satu bayangan negatif kat dia kan? huhuhu..sorry sayang.. Ummi cuba untuk tidak pukul awak lagi. Hopefully aku leh control emosi aku dalam mengajar anak2..

Prof pesan, bila mengajar anak atau menegur anak, lakukan dengan penuh kasih sayang, jangan melakukan seperti menghukum dan membenci. tenaga yang hendak kite sampaikan pada anak, ialah kite tahu dia boleh berkelakuan baik dan kelakuan dia tadi adalah tidak mendatangkan kepadanya dan semua orang.

InsyaAllah..aku cuba pratikkan slow2..aku ni mak baru, mak muda kata orang, hihi, so byk ilmu ibubapa nih aku tak pandai lagi. banyak benda baru aku kena belajar..lagi2 anak2 makin membesar..dorang membesar dgn memandang kelakuan kita hari2..so secara tak langsung kite adalah model dorang kan?

Semoga Allah permudahkan aku dalam mendidik anak2 menjadi anak yang soleh & solehah. Aminn..

Korang yang ada masalah macam aku nih, aku sarankan korang add la FB Prof nih. Banyak tips2 dia kasik..Aku rasa sangat manfaat utk kite. Wallahualam..

0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio