Wednesday, June 16, 2010

tukar susu formula,po-po pun tukar kaler..hehe

Semalam masa kat opis, lokman call bagitau yg Tia muntah2..huhu..aku risau gak, tp terus google babycenter, to found out nape baby leh muntah and how to overcome the problem..then rasa lega pas baca http://www.babycenter.com.my/baby/health/vomiting/

Tia muntah sebab since dia minum susu formula, kiteorang bagi minum sambil dia baring aje, kalu dia dah lena terus tak sendawa kan dia, sebab takut dia terbangun. Tia nih jenis susah nak tido balik once dia terjaga..kekadang nak kasik dia tido balik makan masa sejam la jugak..huhu..so dah dia terlena lepas minum susu tuh aku biar aje dia tido terus. agaknyer tu la dia muntah, perut masuk angin sama..my MIL siap kena tukarkan baju Tia..aku plak tak bawak baju Tia banyak2, Tia pinjamla baju Balqis..hihi..terima kasih Aqish!

my MIL risau sangat, dia rasa macam Tia tak sesuai minum susu NAN tu. actually dari awal  aku rasa susu tuh macam tak sesuai sgt dengan Tia. cos po-po dia jadi hijau pekat & berbau kuat!aku pun tak tahan. Biler aku tanye doktor, dia cakap "biasala tuh, sebab baby dah minum formula".. huhu..masa dia fully breastfeed, po-po dia lembut aje, warna pun kuning lembut and tak kuat bau & hari2 dia berak. dia nak berak pun senang, takder la nak teran teruk2..tapi since dah minum formula sampai merah2 gk la muka meneran sambil kuarkan bunyi macam orang nak bersalin!hahah..sian anak Ummi..pulak tu, Tia po-po 2 hari sekali aje. tapi sekali po-po, 2 kiloooo!! (banyak giler, penuh dryper dia)..haha..

Then Tia pun kurang minum susu, 2oz aje sekali minum..itupun lambat dia nak abiskan..so MIL try kasik susu Enfalac A+ (Balqis punyerr..hehehe..kira sample la dulu) ..Terima Kasih Aqishhh!! dah 2 kali guna barang Aqish..hihihi..Tia minum dengan lajunyer susu tu..siap leh telan 3oz sekali gus!!!wahhhhh..dasat nih!!

hari nih MIL kasik Tia minum Enfalac sepanjang hari (abisla Ummi kena ganti susu Aqishh), susu Enfalac nih mahallll!!satu kotak 950g, RM54.90 (beli kat kedai sensei), compare dengan NAN1 sekotak 900g, RM44.90 (kat Giant)..huhu..Tia minum banyakkk sangat!!suka Ummi dengar..biler Ummi sampai Seri Kembangan aje, Tia terus nak po-po. semalam pun dah buang air besar, arini pun buang jugakkk..kira bagus la kan? aku gembira plak tengok dia nak buang air. hehe..aku tengok najis dia dah bertukar jadi kuning2 hijau, dan bau pun tak kuat dah..memang rasa puas hati la..slelera Tia pun dah ada, leh kasik pipi dia tembam lagi!yeayyy..!!

Jadinyer, mulai minggu nih Tia tukar minum Enfalac A+, walaupun mahal, asalkan Tia kenyang, tak sakit, po-po pun tak hijau pekat & bucukk, Ummi and Abah sanggup la belikan Tia susu nih..Abah kena la kurangkan aktiviti main golf tuh kalu nak belikan Tia susu mahal!hahahha..Anak lagi penting kan Yanggg??!hehe..

Tia still breastfeed dengan aku, tapi malam aje la..next month aku nak try beli product Shaklee, untuk banyakkan dan pekatkan susu badan ku & utk kesihatan badan.  kalu susu banyak balik, leh la bagi Tia menyusu badan lebih skit..I still wants her to BF wif me..I just luv nursing her and hold her tightly while she BF . Like we are so close to each other...Ummi loves u sooo much Tiaaa...muahhh!!!!
Saya tengah CUTET dengan Ummi..nyum..nyumm!!

0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio