Wednesday, July 14, 2010

Tia Zahraa 4 months

She is 4- month old today! Alhamdulillah..
1) Tia dah tak suka baring aje, kalu mood dia nak berdukung, aduhhh, lenguh gak pinggang dibuatnyer..

2) She loves talking and singing (in her own language la), when she has a mood la, if not, senyappp aje sambil terkebil2 pandang muka kite.

3) Dia dah suka masukkan benda dalam mulut! Terutama sekali jari2 dia, kalu kita cabut puting dia, cepat2 dia masukkan jari dia, sampai bunyi “chap, chap” la..sangat layan okkk! If aku letak selimut/kain lampin kat badan dia, dia akan main2 dengan kain tuh, then masukkk mulut..takpun abis dia tutup muka dia dengan kain..part nih kena perhati gak dia, takut kang susah nak bernafas plak.

4) Tia dah leh angkat badan, nak buat sit-up...dah boleh nak duduk2 kan dia,tapi kena pegang la. Patutkah beli Bumboo seat??hehehe..

5) Biler meniarapkan dia, comel aje dia angkat2 leher, dah macam turtle dah aku tengok..hahaha, tapi kalu dia dah penat, menangisla suruh kite angkat..nampak gaya macam malas aje dia nak meniarap lagi..huhu. Dan dia lebih suka bersantai atas bouncer.

6) Batuk & selsema Tia dah takder.yeayyy.makan masa sebulan la gak dia nak completely sembuh..next injection dia untuk 5 bulan aku kasik delay (KK kasik date 1 July lepas), pelik gak aku, apsal kasik date awal sangat untuk injection 5 bulan? Budak nih baru nak masuk 4 bulan..huhu, kasik la chan Tia nak rest, dahla baru baik sakit..so next month baru aku bawak dia..ada kawan aku cakap, leh lewatkan injection until 3 months, tapi idak lerr lewat sangat, just aku nak bawak biler dia dah nak masuk 5 bulan, senang aku nak buat perkiraan nanti, (keep track the injection by her age).

7) Baju-baju Tia yang newborn – 3 months dah mula kena simpan dalam kotak..hihihi, dah debab-debab dah Tia..setiap bulan kena beli baju baru untuk dia. Best..best!Ummi sukaaa part nih!hehe..

8) Tia dah kenal orang. Paling dia takut dengan Mommy Shikin dia (my little SIL), siang hari MIL aje jaga dia, dengan Shikin dia tak mau. Kalu dia tengah mengamuk pun, dengan orang lain dia tak mau, biler Ummi dukung terus senyap..haihh!budakkk nihhh..tapi kalau tang beborak, dengan Ummi dia ikut mood, kalu dengan Abah, laju aje dia membebel..cehhh!jeles Ummi tau!!

9) Tia minum 3oz lagi, tapi makin kerap. Sekotak Enfalac A+ tuh leh tahan dalam 8-9 hari jer..huhuhu, so sebulan dalam 3 kotak. + 1 tin kecik. Bengkok gak la Ummi & Abah..hahaha.......huhu..

10) Tia dah berat 5 kilo lebih lebih..last timbang masa Tia g KK sebab selsema & batuk, Lokman slumber letak Tia atas penimbang – 5.2kg, itu last 3 weeks, skrg tak tau la brape..tunggu bulan depan la kot nak tau berat dia.

11) Tia dah pandai bergambar..pantang nampak Ummi shoot camera/hp camera kat muka dia, straight dia pandang kat camera tu..hehehe..tapi until now susah nak capture muka Tia tengah senyum lebar, nampak segala gusi & lesung pipit yang comeyy tuh..Ummi akan berusaha lagi amik gambar Tia comey2..hehe..siap pinjam camera besauu my sister!

12) Tapi biler nak record video Tia tengah membebel, terus dia senyap sepi..tak mau cakap skit pun, dia buat muka slumber aje.tensen btul! Pandai plak dia kenakan aku eh!

13) Sebabkan Tia makin comeyy, ramai kawan2 lokman dan aku nak kenenkan anak2 bujang diaorang..hahah..(Ummi plak yang terlebih perasan! Hehe..), ada plak yang dah/bakal ada anak perempuan pun siap bagi statement “kalu anak aku laki, dah lama aku suruh dia ngorat Tia”..hahahah..statement takleh blahhh!kecik-kecik Tia dah ramai boypren..aduhhh!

14) Ramai dah orang cakap Tia banyak ikut muka aku (mata, mulut, rambut, jendul sah la kan!haha)..which is aku rasa sangat la btull!!just kulit dia putih ikut belah Lokman kott..heheh..ntah-ntah perangai angin pun ikut aku (sebab cara dia kerut2 kening pun lebih kurang aku jek!haihh..)..haha, abis puting beliung la rumah nanti..tapi kawan aku nasihat, kalu dah nampak anak tuh ada perangai angin2, kite kena doa banyak supaya anak kita baik sifatnyer..baik akhlaknyer..hurmmm, ada btul tuh, InsyaAllah..Ummi harap Tia jangan ikut sikap negatif Ummi & Abah nyerr. Ibu bapa kena tunjukkan teladan yang baikk kat anak2..baru anak2 hormat..

15) Tia tido setiap pukul 10 malam, aku akan bawak dia masuk bilik untuk tidokan dia, kalu letak depan TV, dia susah nak lena. Then Tia akan tido sampai esok pagi, dalam kul 8-9 pagi..if nak susu, dia akan bunyi sikit2 sambil gerak kiri kanan, lepas susu terus tido. tak sempat nak sendawakan dia pun.
okehh, cukup 15! next month sambung lagi..
hepi besdayy sayang!!Ummi hearts Tia Zahraa..

budak kecik dah ketagih puting!aiyoooo...
Dia merengek nak mintak dukung la nih..haihhh!

0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio