Wednesday, August 10, 2011

Twins pregnancy: 36 weeks (almost full term stage)

Salam all,

Minggu nih aku genap 36 minggu (36+ 2days) :)

Alhamdulillah, semalam checked up kat PPUM doctor cakap takder masalah. Dalam stage low risk complication due to babies in separate "kantung" and each baby have their own placenta, so bleh lagi bertahan sampai 38 minggu...haaa, bab nih la aku cuak tuh..

Nak kena tunggu lagi 2 minggu (max). In case, by 38 weeks, there is no contraction or one of the baby isnt engaged yet, therefore i have to go for cesarean section delivery..huhu..bertambah cuak la aku mendengar ceramah pendek doktor semalam. Aku dah rasa ready nak normal delivery sebenarnyaaa..awal2 dulu aku ajar mental aku nih terima aje kalu c-sec, tapi since kedudukan babies dua2 kat bawah, jadi aku bajet leh arr nak beranak normal..hurmmm, ape pun, semuanya nanti kuasa Allah s.w.t kan..aku berserah aje la..yang penting semuanya selamat nanti.

Semalam masa scan, pegawai tuh dah buat aku cuak giler! Masa dia tengah scan tuh, tetiba dia stop, suruh aku tunggu jap..then tetiba masuk la kawan dia pulak..mintak tlg scan kat satu part organ baby A. Aku dah takut sangat2..takut ada masalah dengan baby A. Pastu diaorg nih pulak takmo cakap ape2 dengan aku..dok la sok sek antara mereka aje..huhuhu. Pastu bila kawan dia tuh cakap ok, and comparekan organ Baby A (lung) dengan organ Baby B tu lebih kurang sama aje..terus diaorg decide tiada masalah kt mereka..just "shadow" kata mereka. Aku kurang pasti bab tuh. Tapi bila dah abis scan, terus aku tanyer aje pegawai tuh. Dia ckp takder masalah, di sebabkan aku check up lambat dgn PPUM  (masuk ke bulan 6 baru aku daftar kan), so diaorg tak dapat nak ikut early progression aku dari awal, so agak sukar nk kenal pasti sebarang masalah pada babies. (huhu, agak menyesal di situ sebab aku la dok tangguh2 daftar check up kat sana), tapi bila dia ckp ada masa scanner tuh pun too sensitive..terlebih captured tu yg kekdg diaorg leh tersalah tafsir. that is why dia mintak 2nd opinion dari kawan dia tuh..kot2 dia tersalah tgk ke apa..huhuhu..aku tersangat lega bila dia explained mcm tuh..harap2 tiada masalah dengan si kembar bila keluar nanti. So kalau diaorg nk kuar lambat pun takper la, janji tiada masalah kesihatan. Balik aje dari hospital aku terus telan Walit Gold Bird Nest yang dah lama tak terusikk..huhuhu..InsyaAllah leh kuatkan lung babies..masih blum terlambat..hahaha (nak sedapkan ati sendiri sebenarnyaaa, nak menyesal pun tak guna, masa dah suntuk!)

Oh berat badan aku menyusut 200gram. Macam orang puasa lak aku nih..hehe, mungkin sebabkan bulan puasa, so jadual makan tak teratur, plus aku dah tak boleh makan byk2 sebab nanti asid naik aku muntah jugak finally. Berat Baby A naik la ke 2kg, tp baby B tak naik sgt, tak cecah lagi 2kg. Tu yang doktor cakap diaorang tak gaduh nak kuar awal, sebab size diaorang nih kecik..huhuhu..bagi aku dapat cecah sorang 2kg pun dah cukup baik..hope nanti takder masalah ape, taknyah kena tahan wad lama2..Yang lain Alhamdulillah semua ok, air ketuban ok, position baby ok, babies blood flows ok, so sekarang aku hanya perlu menunggu.............................(sabarrrr)

aku tgh blurr nih, dah seminggu dok umah, hari nih masuk keje..huhuhu..baru pulak tuh bgn tido...so tak tau nak taip ape lagi..ok la, nanti2 aku update lagi ek..bubyeee..



0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio