Monday, February 20, 2012

KWSP: Penukaran Penamaan dan Pendaftaran Haji utk ahli KWSP

Harini dan esok orang kwsp datang opis aku. HR Dept jemput dorang datang, so that staff2 leh update segala benda berkaitan EPF.

Aku pun apa lagi, buat penukaran penama. Dulu anak sorang, boh la nama dia satu aje, ni dah ada anak 3..kena la bahagi sorang skit. Duit EPF ummi korang ni idak la banyakk, buat sementara nih lepas bayar hutang2 ummi je pun..hehe, mintak2 umur panjang skit..so that ada la duit lebih utk korang nanti yekk.. Di takdirkan umur aku tak panjang, aku harap duit2 semua nih leh settlekan hutang2 aku dulu. Aku tulis kat blog nih, buat amanah kepada suami & ahli keluarga..huhuu..biarla lapang kubur aku nanti sebab hutang dah settle. :)

Ok, berbalik pada cite kwsp nih, aku baru je isi borang penama. Alhamdulillah..

Pastu aku dok tanyer pegawai tuh, camne nak kuarkan duit kat akaun 2 utk bayar ptptn. hehe..
dia cakap pengajian mesti dari tahun 2001 ke atas. Aku tak sure pulak tahun bila aku buat diploma. Rasa2 tahun 2001 gak kot. harap2 la lepas. balik nih if aku ingat, aku nak carik balik file lama aku tuh, dalam tuh aku simpan semua surat2 perjanjian, transkrip belajar dll. Semua tuh epf nak.. agat leceh la bagi aku. Pulak tuh kena isi form, buat surat rasmi ke epf, penyata akaun la, dll..semua tuh pulak kena mintak pengesahan & kelulusan dari Ptptn.

If sungguh2 aku nak buat nih, mau aku kena mintak cuti sehari, pastuh dok la aku kat PTPTN tuh sehari suntuk sampai semua doc lengkap.kan?

InsyaAllah..aku try buat satu hari nanti..hutang kena cepat2 settle kan..tak sanggup dah nak bayar interest yang beranak2 tetiap bulan tuh..beribu2 ringgit abis bayar kat interest aje..pinjamnyer tak la banyak mane..tapi bila campur dgn interest tuh la buat tak tertanggung. huh!

Moga2 Allah permudahkan urusan aku dalam membayar balik hutang belajar ini nanti..aminnn...

nota kaki: dulu aku penah buat entry pasal penukaran penama, korang nak tau pasal prosedur tuh semua, leh tgk balik entry lama

info terbaru aku tau, kite leh buat pendaftaran Haji menggunakan duit KWSP akaun 1. Kan nak daftar haji kat Tabung Haji kan kena bayar Rm1300 atau kena ada duit RM1300 dalam akaun TH..so if korang tak cukup duit simpanan sebanyak Rm1300 tuh, leh arr daftar guna duit dalam akaun 1. Cara dia senang, pegi mana2 cawangan TH/bank islam/bank rakyat, bwk IC & penyata KWSP. Tu saje.. InsyaAllah..aku nak g daftar la bulan depan ke..hehe..walaupunn duit tak byk, tapi niat ke haji tuh tetap ada. InsyaAllah..semoga dipermudahkan.. :)

hari ini website KWSP jammed, sebab orang ramai dok check dividen 6% dorang dapat..semlm kwsp umum dividen 2011 kepada public..haiyaaaa..
sampai sekarang la aku takleh buka i-akaun aku tuh..nak gak tgk brape RM dapat dari epf..ngeh ngeh ngeh..if byk leh terus daftar g Haji dokkk?? hehe


1 idea?!:

Cerita bonda said...

Aku pon nk tukar penama... Kalo jd apa2 susah.. Thanks sbb ingatkan..

 
Blog Template by Delicious Design Studio