Wednesday, February 8, 2012

Sahabat Halal Jakim

Beberapa bulan lepas kecoh pasal isu halal haram yg tepung gandum cap sauh, minyak masak seri murni & roti brand Massimo tu.
Aku ada sekali beli roti Massimo, pastu mak mertua ada keraguan pasal status kehalalan roti ni, kes rumors tersebar kt internet la ni. Terus aku pun was-was walaupun aku nampak ada logo halal kt plastik roti tu. Akibatnyer sebungkus roti tu selamat di campak ke tong sampah..ish ish!lgpun dah expired sebab peram terlalu lama, kes takut nak mkn..
Lepas pada tu aku perasan ada SHJ kat fb. Terus aku add & tanye dorang mengenai status roti ni. Hari yang sama jugak dah ada reply, sah la roti tu HALAL. Aiseyyyy, sayang rasanya bila terkenang roti yg aku beli tu kena buang camtu aje.
Kebetulan masa aku tanye mengenai status roti tu ada jugak makhluk Allah ni bg komen. Dia seolah2 menyindir aku, dia kata aku racist.
Memula aku heran gak, kenapa dia ckp mcmtu..ada kena mengena ker soal halal haram dgn racist ni? Aiseyyy.. Melayu2.. Mudah sgt melatah sampai xdpt nk bezakan soal hukum agama dgn perbezaan bangsa. Dia ckp mcmtu sebab pemilik kilang roti tersebut berbangsa cina. Barula aku paham kenapa dia cakap aku ni racist. Sebab dia rasa bila aku tanye soklan kt SHJ ,tu sebab bila owner kilang tu cina, automatik roti tu haram sebab cina punyer.
So kira aku racist ke dia yg racist? Haha..
Bila aku tanye kat dia soal hukum halal haram apa kaitan dgn racist ni tak pulak ko berani nak balaskan? Kesian btul. Nak malukan aku depan org (which is dia slumber tulis kat bawah soalan aku tu yg semuaorg leh baca), tapi sendiri yg memalukan diri sendiri balik. Pity him. Aku jahil, dia lg jahil.
Pengajaran bagi aku, kalau x pasti pd sesuatu benda/perkara, bertanya la pada yg arif, jgn pandai2 bt spekulasi sendiri dan percaya pd rumors semata2.
Oh berbalik pada SHJ, korang leh add dorang kt fb. Segala permasalahan halal haram boleh direct dgn SHJ. InsyaAllah..
Hasil daripada pertanyaan jujur aku tu, tersebarla kat fb org copy paste & share. Kwn aku siap tagged aku lg, nk inform dia bangga sebab soalan aku tu telah membantu umat Islam yg lain terlepas dari keraguan mengenai status halal makanan2 tersebut.
Alhamdulillah :)

0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio