Monday, September 20, 2010

setengah tahun

Tia Zahraa dah 6 bulan.

Milestones Tia;

1) Aku belum kasik dia makan sepenuhnya, cos masih tak beli blender, gara2 Raya. serabut sana sini. Last week aku masak gak bubur nasik kat dia, then lenyek2 pakai penapis & sudu, tapi masih ada yg tak lumat habis, Tia terbatuk2 lepas makan, terkeluar sebijik kecik nasik dari mulut dia, terus aku jadi fobia nak kasik dia makan bubur sampai ada blender nanti la..so aku kasik dia makan pisang & avacado. pisang dia suka sangat, makan suku pisang sampai abis. tapi avocado dia macam tak berapa suka..hurmmm..aku rasa pun macam pelik aje avocado tuh, tapi kalu minum jus dia yang dikedai makan Indonesia/Padang sedap gilerrr!!...hehe..sudahnyer, membazir aje separuh. Then seperti biasa, setiap kali aku kasik dia makan, time tu jugak dia nak tido. jadinya makanan dia sure tak abis...2 tiga suap dia terus menangis nak tido or nak susu..ape kesss?? tunggu minggu depan la aku kasik dia makan btul2..

2) Tia dah leh pakai Huggies size M. tapi brand Pet Pet takleh pakai M, macam besar kat dia. Lepas nih aku stay dengan Huggies ajela, sebab size M ada 80pcs dapat RM33. leh pakai setengah bulan 1 pack. jimat dah. dulu size S, kena beli 3 bungkus setiap bulan.

3) Dia dah pandai tido meniarap. Memanjang aje nak meniarap. aku dah confiden kasik dia tido meniarap sebab dia dah leh adjust leher sendiri biler lenguh. Just tak brape reti nak pusing melentang balik..hahaha..kalu dah penat, dia bising2, tak selesa la tuh. Aku plak kena angkat dia, btul kan posisi dia.Manjaaa!

4) Tia dah kenal orang. Dia nak dengan orang yang hari2 dia tengok aje, or dengan orang yang leh manjakan dia - yang biler dukung dia, dia rasa comfort sangat. Orang yang tak dia suka, bantai melalak sampai basah dgn air mata..tapi biler aku angkat aje terus diam. Drama queen sungguh!

5) Tia dah leh respon biler orang panggil nama dia. Mood baik sengih sampai telinga!

6) Rambut Tia tak cukur2 lagi dari dai lahir, leh ek camtuh?huhu..rambut baru ah byk, sayang plak aku rasa nak cukur botak..huhu..

7) Tia belum sunat lagi, aku masih teragak2 nak bawak dia g sunat ke idak. Aku baca, orang perempuan tak wajib untuk bersunat, even Rasullah saw pun tak penah sunatkan anak2 perempuan beliau. So patut ker aku g sunatkan Tia? komen plssss..kalu ikutkan adat melayu kite nih, disuruhnya sunat gak..

8) Tia minum makin kerap..tapi itupun tengok mood dia..kalu malam setiap 2 jam plak dia minum, 3 oz sekali minum, tak berubah. aku still kena bangun setiap 2 jam..huhuhu..

9) Tia makin gediksss...contoh, semalam abah dia agah2 dia, dia punyer excited sekali dengan kaki2 dia hentak2 sambil jerit2 gelak kesukaan. suka aku tengok dia gediksss!hahah..comelllll!tapi kalu dah besar dia gediks gak, aku tempeleng kan aje!bole gitu??hahahah.

10) Tia patut dah kena cucuk untuk 6 bulan, tapi aku tak sempat lagi bawak dia g klinik. nak bawak sebelum Raya, tapi takut dia demam masa hari Raya..so delay la..esok lusa nak try amik time-off la, g antar si kecik g cucuk. Takut nak delay lama2, kang kena marah dengan nurse plak. selalu nurse yang over dari doktor..hehe..

11) Tia masih lagi setia bersama puting tiruan dia tu..dah ketagihhh kottt..huhu, aku nak kurangkan biler dia start makan, then sebelum dia masuk umur setahun aku nak kena stopkan terus..tak mau kasik dia puting lagi dah, kang gigi nak tumbuh. lagipun sekarang dia tgh rancak membebel, kalu nak kasik dia cakap lancar, takleh sumbat puting aje..kesian dia nak bercakap & gelak. siang2 tak payah la nak puting aje memanjang, unless dia nak tido ker..tetiap mlm aku nak kena bisik kat dia, supaya dia tak isap puting lagi..hope menjadila bisikkan Ummi dia nih..Aminnnn...

12) Sekarang nak ajar dia duduk..kekadang dia leh duduk sendiri, kekadang dia malas nak duduk, dia nak berdiri aje..kaki kuat betul. sekarang pun dia dah leh gigit stokin dia sendiri...Biler aku mandikan dia, dah tak payah guna tempat baring baby tuh, aku dah boleh duduk kan dia dlm bath tub, then tangan dia pegang tepi2, sronok dia dpt mandi duduk.

13) Tia dah pandai gerak ke kiri kanan time meniarap. dia nak mencapai benda sekeliling. tak sabar tgk dia nak merangkak nanti..tengah belajar lagi mengimbang badan sambil meniarap.

14) Tia suka tengok muzik video and dengar muzik. Dia leh layan video clip lagu2 kat astro channel 712/713 tuh lama2. parahhh!

15) Tia makin manja dengan aku..part nih yang paling aku sukaaaaaaa!!!!yeayyyy..kalu nampak aku dia sangat excited, dah pandai nak mintak dukung aje..pinggang aku yang terkehel!huhu..
Si kecik yang banyak songehhh!
Gaya minum Puteri Zahraa
Terselit gambar Tia baru lahir..dah lain kan muka dia :)
4 Little Monsters (Tia dengan cousin2 nyer)

0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio