Monday, October 4, 2010

90 days Maternity Leave for Mommies working in Banking Industry

Bestkan kalau dapat cuti ML for 90 hari dengan duit masyukkk???? sangat syiokkkk ooo, makan gaji free untuk 3 bulan sambil jaga baby..wahhhh!!!aku nakkkk!!
tapi tak bestnyeeee company aku tak execute lagi saranan NUBE nih..tensennnn makkkk!!!
HR aku ni kira lambat skit arr bab2 'kesejahteraan' staff2 dia..lately nih aku benggang skit dengan HR aku..memang lembap tahap maksimum!! aku bukan cakap sebarangan ek, contoh kes terjadi kat aku lately:

1) Last week aku dapat attendance record for late comer..hehe, eventhough rumah aku dekat aje dengan office, tapi aku nih pemegang record for late comer..hehe..well well..alasan sure la anakkk..tapi idak lerr lambat bebnorr, setakat 1 minit, 5 minit, ke 10 minit (parking jauh laaa) :) , oh cite nyer, bos kasik aku attendance record untuk bulan 7 okeeyyyy, then suruh aku check whether tally tak dengan record yang HR kasik..hurmmm, rasa-rasa record yang 2 bulan lepas aku leh ingat tak?? kena tulis sebab kenapa aku lambat lagi tuh! dan...isi surat warning letter skali yerr..
Company aku nih idak lerr ada lebih dari 250 orangkan, apsal sampai 2 bulan baru dapat attendance record??pastu leh plak suruh isi borang bagai..podahh!!kalau ikut ISO, HR kena inform/pass kat staff seminggu aje tau lepas month end!LEMBAP!
2) Last friday aku dapat surat lagi, pasal aku punyer maternity cost yang exceed limit company bagi. Based pada GL last aku kasik kat PPUM (masa sebelum bersalin) memang la tak cukup, so aku kena top up duit aku sendiri dalam RM97. tu dah settle la dengan PPUM, tetiba diaorang kata aku ada exceed lagi RM49.40?!!!! terkejutt aku..apsal biler anak aku dah 6 bulan korang baru kasik aku statement?? korang rasa patut ke idak?? banyak sangat kot staff-staff beranak tetiap bulan sampai lambat diaorang nih update record staff..hurmmm..

ok, cukup aku luahkan tak puas hati aku pada HR.

berbalik pada cite Maternity leave untuk 90 hari..aku penah menjadi salah satu voter untuk campaign oleh NUBE (National Union of Banking Employee) bulan March lepas.. lepas aje campaign nih, banyak jugak bank-bank dah ikut..termasuk HSBC, Ambank & Public Bankk..


Alahaiii, bestnyerr kalau company aku buat gak, leh arr aku beranak lagiii..heeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii (next 2 years kottt, heheh.. :P )

ni yang buat aku nak masuk bank nih..ahakss! :)

nota kaki: pekerja perempuan kat Germany dapat maternity leave selama 6.5 bulan. lagi dasat kan??? :) saluteeee!!



0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio