Tuesday, October 26, 2010

Me as a Mommie for 7 months plus

Entry kali nih aku nak cite pasal diri aku sendiri la..asyik cite pasal Tia aje, boring lah!hahahaha..


Hurmmm, pejam celik pejam celik dah 7 bulan lebih aku jadi Ummi pada si kecik Zahraa. Rasa hidup aku dah totally change since jadi isteri lagi , then dapat plak anak, huiiiii lagi la tunggang terbalik hidup nih sekejap. Hehe..

Life as a mum is not that easy la kan..yang banyak membantu aku untuk jadi Ummi yang senonoh adalah dengan membaca majalah, buku2, parenthood website seperti Babycenter, Parent, SusuIbu etc dan paling berjasa adalah dari mommie bloggers. Sampai aku pun terikut2 tulis blog pasal anak & family. Dan aku rasa dah masuk kategori ketagihan la nak baca blog2 orang setiap hari..tak keje kan??

Okeeyyyy cite pasal life as Ummi nih, dah 7 bulan aku tidur tak teratur and I can adapt with it know! Setiap 2-3 jam kena bangun setiap malam since Tia lahir sampai la sekarang. Tak pernah berubah, dan aku tak tau la sampai biler si kecik nih nak menyusu setiap 2-3 jam..huhuhu. Kalau dulu masa zaman remaja/bercinta, pantang aku kalau tidur tak cukup or tidur terganggu. Pasti aku akan emo sepanjang hari..hehe..sekaranggg tidakkk lagiiiii!! Cuma kekadang tu esok pagi tuh rasa pening2 lalat jugakk arr, masuk opis blur2..haha, aleh2 aku update blog macam sekarang..hahha..

Masuk bab shopping mopping nih plak, betul la orang cakap once ada anak, time ada duit dok pikir nak beli barang anak aje..sampai barang untuk diri sendiri dah tak terbela..huhuhu, sedihhh kan? Tapi sendiri yang memang syiok melampau dapat beli barang untuk anak.. anak seronok, kite pun seronak la gak kan? Aku nih lepas beranak aje, leh kira dengan jari berapa helai baju aje aku dah beli, even masa hari Raya lepas pun aku just beli sepasang baju kurung & sehelai selendang aje. Kasut, jeans, shirts semua recycle aje..hukhuk..anak aku tu sampai 1 almari barang2 dia!(almari kecik aje lahehe)..haihhhhh, takleh jadi nih!!haha, Lokman pun dua kali lima aje cam aku..hahaha..parah! Kira dapat gaji aje, 40% la kat Tia, lagi 40% kat hutang2..haaaaa 20% aje la untuk aku buat belanja seharian kat opis. Parah tak?? Heheh..sendiri cari pasal sape suruh!

Paling berubah adalah aktiviti sosial aku nih haaa..dulu2 aku nih kaki lepakss dengan kawan2..pantang kawan2 ajak keluar, laju aje aku follow. Anytime, anywhere! Bila ada husband & si kecik nih kena la limitkan masa bersama2 kawan. Sebulan sekali or 2 bulan sekali kot baru dapat lepak2 untuk 2-3 jam (jadila dari tak jumpa langsung!)..bila ada kawan ajak breakfast sama2 pun dah kira bersyukur & excited sangat cos dapat keluar & gossip together2. si kecik aku tinggalkan kat Lokman. Kalau Lokman nak keluar dengan kawan dia tanpa perlu aku ikut, aku plak tinggal rumah dengan Tia..buat sistem giliran..hehehe. Baru adill..Kekadang tu sampai ada kenduri kawen kawan2, birthday party anak kawan2, majlis tunang, vacation dengan kawan2 terpaksa aku tolak/tak pergi. Bukan sengaja, tapi memang bila ada tanggungan nih agak leceh skit nak bergerak aktif, Ada kala anak tak berapa sihat la, kita pun tak brape sihat jugak, komitmen dengan family kita/husband, rumah nak kena kemas la..banyak lagi la alasan yang munasabah..orang yang dah kahwin sure paham punyerr..Sampai ada la kawan dua tiga yang merajuk dengan aku sampai berbulan2 tak mau tegur..huhuhu. Sedih kan? Dah kawan bertahun2, tapi at the end jadi plak hal camni..huhu. Takper, nanti diaorang semua dah kawen, ada anak, diaorang akan paham. Apepun aku sayang kawan2 aku semua..

Bab keje2 rumah plak membasuh, melipat  & mengosok baju 100% aku buat, kemas rumah aku dan Lokman. Memasak plak aku sediakan bahan, Lokman tetap chef NO 1!!keh keh keh..

Watever it is, aku enjoy life aku as a mother. Aku dah tau cmne nak handle Tia, time dia lapar, nak tidur, nak main, nak mandi, time dia sakit..aku suka biler manja2 dengan aku, aku tak boleh kalau sehari tak jumpa Tia. Dia dah jadi peneman hidup aku sampai biler2..Aku beryukur diberi kesempatan untuk menjadi isteri & Ummi di dunia ini. Aku doa agar di akhirat kelak aku masih lagi bersama2 dengan family aku.. Aminnnn..

Ummi sayangggg Tia & Abah!! :)

Nota kaki: Benda yang tak berubah dalam diri aku adalah, masih suka bergosip dengan kawan2, kalau tak jumpa pun internettt adooo, FB adoooo, handphone aderrr..nak guna surat pun aku masih layan..hhahaha, so aku tetap aku yang giler2 & serabut! bak kata kawan lama aku, aku nih macam 'twister'..kelam kabut & emo! :P

Dear Tia,
nanti Ummi & Abah dah pencen, Tia plak belikan baju dan barang2 lain untuk kiteorg yer! hehe..dan bawak Ummi Abah g melancong sekali tau..hehe. Luv u darling! :P

0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio