Monday, August 9, 2010

aktiviti Ahad : Menziarah Kubur ahli Keluarga

Hari Ahad plak aku sekeluarga pegi menziarah kubur. Disebabkan Tia takleh pegi kubur, aku tinggalkan dia dengan Lokman, aku pegi dgn Abah & adik beradik yang lain jer..

First pegi kubur arwah abang aku kat Kiara, Damansara. Then pegi ziarah kubur arwah Ibu aku & datuk nenek belah Abah kat Cheras.Acara membersihkan kubur sekali.

Kakak aku bawak anak2 dia sekali. Macam biasa seisi soal jawah dengan anak2 kecik terjadi sepanjang kiteorg kat kubur..hehe..jenuh aku nak menjawap..contoh soalan “Acik, ni kubur sape?”, “Acik, ape moyang buat kat dalam nih?”, “Acik, nape kubur tuh ada pagar?” – si abang ternampak ada satu kubur nih berpagar putih keliling..so dia rasa heran la, apsal cuma satu tuh jer ada pagar…haihhh! aku pun heran apsal la nak pasang pagar bagai kat kubur, bukan ada orang nak tidur pun atas kubur tuh..pelik2 pahaman ORANG MELAYU kita nih..yang takde dalam kitab, diada2kan..then ada plak yang hias kubur dengan bunga kristal..hehe, yang ini memang aku tergelak..siap letak dalam pasu tuh then letak sebelah batu nisan..parah sungguh!!!

Apepun, ziarah kubur2 ahli keluarga nih, membuatkan hati sayu jer..rindu kat mereka2 yang telah pergi..Semoga Allah s.w.t mengampuni dosa2 setiap ahli keluargaku & aku selalu berdoa agar dapat bertemu mereka semula di Akhirat kelakkk..Aminnn…
Anak-anak kecik excited pegi ke kuburan..belajar perkara baru.. :)

0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio