Wednesday, August 25, 2010

Ustazzz, saya nak bayar Fidyah.. :D

Tadi aku g bayar fidyah…zakat aku, lokman dah bayarkan, tapi fidyah kena la bayar sendiri kan? Total aku kena bayar sebanyak RM78 tunaiiiii..



Banyakkk kann??hehe, banyak sebab aku tak sempat meng’qadha’ kan puasa aku tahun 2009 & 2008. Tahun nih aku sempat ganti 5 hari jerr..huhu. teruk jugak la..tapi atas alasan kesihatan tak menentu, pulak tu sepanjang mengandung tak dapat puasa ganti, then bersalin - dalam pantang, sambung breastfeed sampai Tia 3 bulan, then biler aku dah leh puasa, memacam sakit plak datang (ulcer la, demam la, period la, tu belum masuk terlupa & malas, haihhhh)..parah parahh!



Pengiraan dia mcm nih, memula kasik tau Ustaz tu brape hari kite tak dapat ganti, let see macam aku 25 hari (2009), 1 hari untuk secupak beras (secupak = RM1.75), tapi Ustaz kata genapkan RM2, senang nak kira & kira lebihan tu jadi sedekah amal la. Okeyy, jadinya 25 x RM2 = RM50. Pastu aku bagitau Ustaz aku tak sempat ganti puasa plak untuk tahun 2008. Tunggakkan 7 hari, sebab period la kan. Disebabkan dah makan 2 tahun, so jadi berganda la fidyah nyerr..7 hari x 2 = 14 hari x RM2 , total RM28. Grand Total RM50 + RM28 = RM78.



Hurmmm, baru la aku tau camne pengiraan bagi secupak beras itu (selama ni dok blurr aje orang ckp secupak secupak nih)..lepas bayar ada la lafaz nyer, ikut aje cakap Ustaz tu, then doa..Rasa cuak gak sebab first time aku bayar fidyahh dan lega dapat settlekan hutang WAJIB nih. Alhamdulillah.. Sebelum nih tak penah tinggal ganti puasa..hehe..tahun lepas & tahun nih jer terbabas skit.

So next year harus la ganti puasa semua sekali; 25 hari plus 7 hari plus tahun nih 6 hari (minggu lepas dah off puasa..hehe). Total 38 hari!!! Makkk aihhh, jenuh tetiap bulan aku kena puasa nih..InsyaAllah..InsyaAllah..Fira boleh!
Lepas nih kena start ganti puasa seawal mungkin..kena plan bebaik and catit dalam organizer..nanti tak la terbabas lagii..heeee..

Nota kaki: bukan boleh tinggal puasa sesaje, WAJIB di ganti segala puasa yang tinggal dan dibayar fidyahh..baru berkat hidup..InsyaAllah..InsyaAllah..
 
Pesanan Ustaz: Hutang puasa tidak berganda, tapi hutang fidyah akan berganda setiap tahun selagi tidak digantikan puasa itu.

0 idea?!:

 
Blog Template by Delicious Design Studio